کد مطلب:124726 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:206

معاویه را بهتر بشناسیم
در شناخت صحیح از موضع گیری های اجتماعی امامان آشنایی با طرف مقابل آنان به ویژه چالشگران علیه آنان بایسته می باشد. بدون آگاهی صحیح از اوضاع زمان و جریان های اجتماعی امامان، راهیابی به مواضع آن كه مورد بهره وری و الگوی گیری در هر زمان باشد، ممكن نخواهد بود. به همین جهت در دستیازی به موضع گیری امام مجتبی علیه السلام شناخت صحیح از دشمنان وی به ویژه معاویه و جریان های مهم اجتماعی ضروری است. ازاین جهت به بررسی هویت و عمل كرد معاویه و جریان های مهم اجتماعی آن زمان می پردازیم.

در كتاب «امام علی الگوی زندگی» با هویت معاویه قدری آشنا شدیم، گمان بر این است كه برای آشنایی با اوضاع سیاسی زمان امام مجتبی آشنایی بیشتر با هویت و رفتار معاویه نیاز می باشد. و چون بعد مهم اوضاع سیاسی زمان امام را سیاست های معاویه شكل



[ صفحه 97]



می دهد، بازشناسی آنها راه را در تحلیل صحیح دیدگاه های امام علیه السلام هموار می سازد. منظور از شناخت هم هویت دینی و اجتماعی معاویه مورد توجه است نه هویت شناسنامه ای.

معاویه در دوران نوجوانی همواره در صف مقابل اسلام بود تا در فتح مكه علی رغم خواست باطنی اش در اثر فشار اوضاع سیاسی و رعب، در صف مسلمانان ایستاد. وی از زمانی كه در صف مسلمانان قرار گرفت به لحاظ موقعیت ابوسفیان خود را به دستگاه رهبری همواره نزدیك می ساخت و حتی از وی با عنوان نویسنده وحی یاد می شود، كه این یك چهره رویین معاویه است. چهره اصلی وی كه گریم شده است، در پشت این چهره پنهان می باشد. برای شفاف شدن چهره واقعی وی گفتارهای رسول الله صلی الله علیه و آله و علی علیه السلام و نیز رفتار خود معاویه گویاترین گواه می باشد. این چهره را در چند محور به تماشا می نشینیم.